نـابــــــ "بیداری اندیشه "

یا حسین فرماندهی از آن توست ...

جریان شناسی فکری سیاسی صدر اسلام

امیرمومنان(علیه السلام) می فرمایند:

وَاعْتَبِرْ بِمَا مَضَی مِنَ الدُّنْیَا لِمَا بَقِی مِنْهَا، فَإِنَّ بَعْضَهَا یُشْبِهُ بَعْضاً، وَآخِرَهَا لاَحِقٌ بِأَوَّلِهَا! وَکُلُّهَا حَائِلٌ مُفَارِقٌ ؛

ازحوادث گذشته تاریخ، برای آینده عبرت بگیر، که حوادث روزگار با یکدیگر همانند بوده، و پایان دنیا به آغازش می پیوندد، و همه آن رفتنی است.(نهج البلاغه، نامه69)


زمانه ما شباهت بسیار با زمانه امامت امام علی و امام حسن و امام حسین(ع) دارد و جریان های عصر حاضر وجوه مشترک و درخور توجهی با جریان های دوران امامت آن سه امام همام دارند؛ از این رو نویسنده در این کتاب (جریانشناسی فکری سیاسی صدر اسلام)،جریان های عصر آن سه امام را بر اساس گرایش های فکری و سیاسی آن ها نسبت به اهل بیت(ع) تقسیم کرده است.
پیداست دقت در جریان های آن دوران و مقایسه تطبیقی آنها باجریان های حال و آینده شیوه مناسبی برای بصیرت افزایی به شمار می آیند؛ به گونه ای که با نسبت سنجی جریان های صدر اسلام با اهل بیت(ع) می توان نسبت به جریان های مشابه امروز را با اهل بیت(ع) شناسایی کرد.

" از توضیحات پشت جلد کتاب جریانشناسی فکری سیاسی صدر اسلام "



فکراموی در زیر پرده و لفافه، با فکر اسلام مبارزه می کرد.عنصرفکر اموی داخل عناصرفکر اسلامی شد. ای بسا که فکر همان هایی که هر صبح و شام بنی امیه را لعنت می کنند، عنصری از فکر اسلامی موجود باشدو خودشان خیال کنند فکر اسلامی است، و قطعا این طور است. اموی ها رفتند ولی مع الأسف عناصر فکر اموی و رژیم اموی باقی ماند و با تغییر، جز اصول زندگی ما شده. امروز هم اصول معاویه ای، عامل دیانت را استحکام کرده علیه دیانت و نمی شود یک کلمه علیه اموی سخن گفت. به اندازه ی گریه ای که در پای پیراهن عثمان ریختند، باز می ریزند.(استاد مطهری، حماسه ی حسینی، ج3 ، ص 26_25 )


«معرفتهاتـان را بـالا ببریـد. عزیزان من! سـقف معرفـت خودتان را،سـایت های سیاسـی و اوراق روزنامه ها و پرسه زدن در سایت های گوناگون قرار ندهید ؛ سقف معرفت شما اینها نیست ... سطح معرفت دینی بالا برود ؛ این یکی از کارهاست که حتما لازم است . به نظر من آن کاری که مهم است انجام بگیرد ،  مطالعات اسلامی است . » (امام خامنه ای 1391/05/16)


انتشارات وثوق کتاب جریان شناسی فکری_ سیاسی صدر اسلام از حجت الاسلام دکتر جواد سلیمانی با مقدمه استاد یوسفی غروی با بهای 9900 تومان  نشر داده است، کتاب مذکور حاوی چهار فصل با عناوین زیر می باشد را به دوستانی که مایل به مطالعه هستند معرفی می نمایم؛

فصل اول: مباحث مقدماتی
مفهوم جریان‌شناسی
مقصود از صدر اسلام
اهمیت بررسی جریان‌های صدر اسلام
معیار تقسیم جریان‌ها


فصل دوم: جبهة رهروان اهل بیت
1. جریان رهروان بابصیرت
2. جریان رهروان فاقد بصیرت


فصل سوم: جبهة معارضان اهل بیت
3. جریان خواص تجدیدنظرطلب

4. جریان زرسالار برانداز
5. جریان صدارت‌طلب بیعت‌شکن
6. جریان متحجر آشوبگر


فصل چهارم: جبهة اعتزال
(جبهة میانه‌رو بین حق و باطل)
7. جریان اعتزال عافیت‌طلب

8. جریان اعتزال قدرت‌طلب 

پ ن : در سایت انتشارات وثوق لینک دانلود کتاب آمده، می توانید در صورت تمایل به صورت اینترنتی دانلود نمایید {کلیک نمایید}

۵ نظر ۲ موافق ۰ مخالف
درباره من
امام علی (ع):
هرکس به وقت یاری رهبرش در خواب باشد؛
زیر لگد دشمن بیدار می شود .(غررالحکم ص -422)

امام خامنه ای : بصیرت یعنی اینکه بدانیم :
شمری که از حسین (ع) سر برید ؛ همان جانباز صفین است که تا مرز شهادت پیش رفت .

شهید آوینی : اهل کوفه نبودن یعنی اینکه بدانیم:
""تا حسین (ع) نیامده ولی امر مسلم بن عقیل است...""


لبیک یا امام خامنه ای لبیک یا امام حسین (ع) است.
نویسندگان
پیوندها
طراحی شده توسط رضا